Free Evolutionary World Open Network Assosiation (FEWONA - Асосиация на Свободната, Еволюционна, Световна, Отворена Мрежа - АСЕСОМ ) - Мрежата каквато я познаваме днес е създадена в началото на Юни 2012 г., но тя е наследник на една дългогодишна инициатива, започнала преди 10 години.
Ето и малко история, държа да подчертая, че това е кратката версия
Започна се преди 10 години с канал #Party-Up. Точната дата е неясна, но беше някъде през средата на октомври 2002г. Канал по онова време в BGIRC преминал през доста премеждия и история. След разпадането на BGIRC канала се премести в United Bulgaria Free, където отново се задържа само няколко месеца, след което поради несериозното отношение на maiz и хората, грижещи се за мрежата довежда до разпадане на мрежата и преместването на канала през 2003-та в тогава бързо проспериращата ShakeIT.
Няколко месеца по-късно през лятото на 2003та Rix и RulzZ решиха, че канала се е разрастнал достатъчно, за да се отделим на собствен сървър. Тогава United BGFree беше напълно пропаднала с 2 сървъра (единия на maiz, другия ботевградския на slayer) и сервизи - вътре 4 човека - maiz, slayer, zer0c00l и masterBo, всички с изключение на slayer с idle от няколко месеца. Решихме, че въпреки практически мъртвата мрежа, това ще е подходящо спокойно място за нашия сървър със сервизи, които ние нямахме техническа възможност да хостваме.
Сървъра моментално придоби голяма популярност и вечер достигаше над 50 реални потребителя. Това разбира се и активността директно съживи мрежата като цяло и maiz, zer0c00l се съживиха, като започнаха работа по ircd и services пач. Rix докладва основен бъг, поради който сервизите директно крашваха при погрешното използване на една команда и по този начин всеки можеше да събори сервизите. Успоредно с кръпките по софтуера започнаха да никнат сървъри и 'вождове' - администратори жадуващи права във вече активната мрежа.
И така лека по лека мрежата се разрастна и откъм сървъри, направи се сайт, а името се съкрати на BGFree. Ние разбира се никога не сме претендирали за ключова роля в администрацията, поради причината, че властта не ни влече. През 2004-та на мрежата имаше повече от 50 сървъра и от там дойдоха проблемите, всеки със своя си номер, operwall беше пълен с изцепки, а злоупотребите с права бяха постоянни. Това доведе до написването на правила и премахването на половината сървъри и съставянето на специални протоколи за приемане на нови сървъри (за да се избегне идването на лапета адмнистратори). Разбира се това не промени особено обстановката и екипа на нашия сървър продължаваше да е от малкото, които седяха кротко и гледаха сеира на останалите.
През 2005-та се линкна сървъра на lovetsa - троянско ISP, което имаше над 200 потребителя и с това мрежата се разрастна още повече.
Троянските сървъри растяха (минаваха 500) в същото време манталитета на 'хъб' админите беше същия и проблемите не спираха. Това доведе на няколко пъти троянския сървър да се отделя и да се връща. Като се поуспокоиха нещата мрежата се сля с друга голяма мрежа - BGChat, на която бяха закачени плевенски ISP-та отново с доста локални потребители. Общо взето и двете мрежи тогава бяха на принципа 2-3 сървъра с много потребители и още 20, които са линкнати за права.
След сливането през 2006-та се получи мрежата BOM (Българска Обединена Мрежа), която страна третата най-голяма мрежа в България, след UniBG и ShakeIT. Тя разбира се както се очаква се разпадна. Просто някои хора, начело с maiz, бяха толкова жадни за власт и горделиви, че са неспособни да ръководят екип на голяма мрежа и да опазят дори нейното съществуване. Това се оказва проблем на почти всички мрежи в България, които в последствие се разпаднаха.
Екипа на Party-Up се нагледа на глупости и изцепки и реши да се отдели. Сървърът irc.partyup-bg.com се прекръсти на irc.veselba.net (както и канала #party-up се смени на #veselba), трима човека от екипа създадохме UnrealBG мрежата (ThugLife, GOA-TRANCE и Rix), която както се подразбира от името, беше една от първите големи мрежи, която да смени платоформата с Unreal ircd и Anope Services.
Малко след това, BOM очаквано се разпадна в края на 2006-та, в началото на 2007ма Lovetsa направи OptiLan мрежата (кръстена на ISP-то OptiTroyan), където повечето сървъри от BOM се преместиха.
През лятото на 2007-ма, както всяко едно лято активността в IRC в България спада значително(абсолютно във всички мрежи) и нашата не беше изключение. Успоредно с това, популярността на скайп и социалните мрежи се разрастна до такава степен, че голяма част от потребителската база спря да влиза в IRC. Ефекта беше значителен за UnrealBG, тъй като 95% от старите кучета спряха да влизат и това беше причина да спрем сървърите. Единствения останал сървър - основния на мрежата - irc.unrealbg.com остана. ThugLife не го спря макар почти да нямаше потребители.
Две години по-късно, през 2009та сървъра отново беше пуснат (отново на unreal ircd) от основателя на #party-up - Rix, но не отворен публично. Целта беше да тества модификации на Anope Services и да тества tcl скриптове. През 2010 откри една доста интересна игра - Върколак в чуждестранните мрежи и след като започна да влиза в българските, реши да намери играта и да я преведе и популяризира в българското пространство. Единственото, което намери е една доста бъгава java версия на играта, която преведе и пусна в UniBG. След разпадането на UniBG, в единствения легитимен наследник известен като Unibg.eu не остаха почти хора и към играта се загуби интерес. През 2011-та Rix реши да популяризира играта, но без успех. В следствие на това играта се премества в ShakeIT през декември в канал #bgchat където интереса към нея се подпали буквално. Това мотивира Rix да напише tcl скрипт за eggdrop, тъй като java играта беше доста бъгава, зле кодирана и най-вече зле имплементирана. През Февруари 2012 г. започна се работа по нова имплементация и след около седмица се започна и кодирането й. През Март алфа версията беше готова, две седмици по-късно и бета версията, която беше тествана около месец в ShakeIT и след това преместена в сървъра irc.veselba.net. Междувременно през Април сървъра беше отворен публично, поради интереса към него. Екипа нямаше желание да линква сървъра където и да било, но по-късно след откриването на мрежата Voodoo и спечелването на уважението към собствениците - V-o-o-d-o-o и puh`mecho беше линкнат към VoodooNet, което означаваше и смяна от unrealircd към hybrid ircd. След изчистването на кода на играта от бъгове, заедно с версия 1.01 играта се премества на сървъра в канал #lov. С това се решиха куп проблеми от типа на лаг, проблемни потребители и проблемни оператори в ShakeIT.
Сървъра моментално придоби популярност и VoodooNet се разрастна двойно. В същото време се ThugLife след 5 годишна работа на мрежата и сървъра irc.unrealbg.com реши да ги спре и да пренасочи домейна си към irc.veselba.net (без да иска права). С разрастването на мрежата започнаха да се пускат сървъри с цел права в мрежата (т.е. права върху чужди потребители) или да се линкват сървъри от други мрежи. Rix предложи някои еволюционни идеи за мрежата VoodooNet от типа round robin и смяна на платформата с по-модерна (charybdis + atheme вместо hybrid от 2007ма и античните hybserv) и предложения нивото да се поддържа високо (т.е. да се премахнат някои сървъри и да не се приемат всички), които не се приеха с голям ентусиазъм и не се осъществиха. Това и нарушаването на правилата от някои от новодошлите администратори доведе до отделянето на irc.veselba.net от мрежата и в началото на Юни бе създадена мрежата Fewona - наследник на сървъра irc.veselba.net с имплементирани еволюционни идеи. Управлението се централизира в един сплотен екип, сървърите са на принципа на round robin, вътрешни правила се реши да няма (за повече инфо viewtopic.php?f=13&t=14 ). Мина се на платформа charybdis и atheme и се започна непрекъсната работа по техническото подобряване на мрежата.
Само ден по-късно, всички новодошли сървъри се отделиха от Voodoo и пожелаха линк във Fewona. Разбира се беше им отказано и предложено да си пренасочат домейна, някои го направиха, други не.
И така от този ден нататък (2 Юни 2012) irc.veselba.net създаде мрежата Fewona и непрекъснато работи по подобряването й.